;

Saturday, June 9, 2018

GARIS HIDUP MANUSIA








Dalam hidup manusia ini ada dua garis. Garis cukup di sebelah atas, dan garis sempit di sebelah bawah. Tinggi rendah kedua-dua garis ini berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Barang siapa yang hidupnya telah berada di atas garis cukup, wajarlah bagi dia untuk memberi belas kasihan kepada mereka yang berada di bawah garis sempit, supaya mereka yang di bawah garis sempit boleh hidup di atas garis sempit. Tidaklah wajar baginya untuk terus menaikkan garis cukup lebih tinggi dengan perkara-perkara yang bukan membawa manfaat kepadanya.

Garis sempit adalah suatu garis halus yang harus ada ketajaman akal manusia yang berada di atas garis cukup untuk membaca dan melihat garis itu pada diri seorang yang lain. Bantuan yang diberikan tepat pada garis itu boleh jadi membawa manfaat kecukupan berpanjangan kepada mereka yang sedang berada di garis itu. Kegagalan melihat dan memberikan bantuan sokongan kepada mereka boleh jadi akan membawa mereka terus hanyut dalam kesempitan berpanjangan. Saat ketika mana garis sempit ini muncul, bukan bergantung kepada gajinya berapa. Ia boleh muncul dalam sekelip mata.

Janji Allah pada mereka yang menyelesaikan masalah orang lain di dunia, Allah akan menyelesaikan masalahnya di dunia dan akhirat. Berapa banyak kita simpan untuk diri kita di dunia tidak membawa manfaat kepada akhirat kita. Berapa banyak kita 'simpan' kepada orang lain yang kesempitan teramat besar manfaatnya, tiada siapa mampu menilainya.

No comments:

;

My Song~


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com